+31 6 1487 1589

    Sabeltraining

    Hoeveel moet ik nu bewegen om gezond te zijn?

    Hoeveel moet ik nu bewegen om gezond te zijn?

    25/04/2016 News 0 comments 730 Hits

    Hoeveel moet ik nu bewegen om gezond bezig te zijn? Er zijn verschillende normen opgesteld om te kijken of je bezig bent om je goede gezondheid te behouden. De eerste is de “Nederlandse Norm Gezond Bewegen”. Die geeft aan dat je TENMINSTE vijf dagen per week 30 minuten per dag […]

    Hoeveel moet ik nu bewegen om gezond bezig te zijn?

    Er zijn verschillende normen opgesteld om te kijken of je bezig bent om je goede gezondheid te behouden.

    De eerste is de “Nederlandse Norm Gezond Bewegen”.
    Die geeft aan dat je TENMINSTE vijf dagen per week 30 minuten per dag matig intensief moet bewegen.
    Voor kinderen, jongeren en mensen met overgewicht is het gewenst om MINIMAAL 60 minuten per dag matig intensief te bewegen.
    Maar wat is nu matig intensief?
    Matig intensief is dat de hartslag en ademhaling iets verhoogd moeten zijn.
    Daarbij kun je denken aan STEVIG doorwandelen en wat harder doorfietsen.
    Een goede graadmeter daarbij is dat je nog wel kunt praten, maar dat het wel wat moeilijker gaat.

    De tweede is de “Fitnorm”.
    Daarbij moet je 3 maal per week TENMINSTE 20 minuten per keer aan intensieve lichaamsbeweging (zoals sporten) doen om een goede gezondheid van het hartvaatstelsel te verkrijgen.
    De IDEALE situatie is om hiervoor te trainen met een Personal Trainer, omdat die ervoor kan zorgen dat de intensiteit geleidelijk verhoogd wordt zodat je zo min mogelijk kans krijgt op blessures.

    Als derde is er nog de “Combinorm”.
    Daarbij voldoe je zowel aan de “Nederlandse Norm Gezond Bewegen” als aan de “Fitnorm”.

    Er wordt hier uitgegaan van wat je MINIMAAL moet doen, iets meer is natuurlijk beter.
    Vooral onder een GOEDE begeleiding.

    Written by Harald Sabel
    Share It